Aby byl každý let bezpečný a úspěšný, je důležité se dobře připravit – od správného vybavení na letiště, přes pečlivé sestavení modelu až po předletovou kontrolu. V článku se dozvíte, co si vzít s sebou, jak provést kontrolu modelu před startem, jak správně odstartovat, létat i přistát. Nechybí ani doporučení pro bezpečný provoz a péči o model po přistání – zkrátka vše, co by měl znát každý pilot RC letadel.
Zabývat se budeme pouze elektromodely, spalovací letadla mají svá specifika, která zkušenější piloti jež je provozují znají. Model tedy máme koupený, udělané je prvotní sestavení, kontrola a nastavení vysílače, nyní můžeme vyrazit na letiště, nebo jinou vhodnou plochu.
Pro ochranu akumulátorů při nabíjení a převozu doporučujeme ochranné obaly, pro vysílač máme k dispozici přepravní kufry.
Kvůli přepravě je většinou nutné model před samotným letem sestavit. Instalovat křídlo zapojit všechny konektory, nasadit vrtuli, zapojit táhla k servům atd. Modely značky E-flite mají výhodu, že montáž je snadná a konektory bývají typu Handsfree, což znamená, že jsou integrované v křídle a při nasazení křídla se korektně zapojí.


Po sestavení je nutné udělat tzv. předletovou kontrolu, zapnout vysílač, zvolit daný model, zapojit akumulátor modelu. Nechat proběhnout inicializaci přijímače a potom vyzkoušet funkčnost všech ovládacích ploch, test motoru, případně podvozku. Pokud s modelem letíte poprvé, nebo po dlouhé době je nutné udělat test dosahu spojení RC soupravy.


Před startem zhodnotíme rychlost větru, zda-li není pro model a naše schopnosti moc vysoká. Start modelu provádíme vždy proti větru. Na start zvolíme dostatečně dlouhou dráhu , aby model mohl nabrat rychlost a získat vztlak pro vznesení se. U modelů s klapkami je vysuneme. Po startu pozvolna nastoupáme do zvolené letové výšky.


Při samotném letu se snažíme letět ve stejné výšce, děláme pravidelné okruhy na zvolenou stranu, můžeme přidávat různé akrobatické prvky. Při létání dodržujeme pravidla letiště, nebo daného prostoru. S ostatními piloty dohodneme start, přistání, směr letu atd.


Přistáváme také vždy proti větru. Nalétneme na přistání, snížíme rychlost a výšku. Snažíme se srovnat na střed dráhy a postupným klesáním a úplným ubráním plynu s letadlem dosedneme na dráhu. Pro usnadnění přistání můžeme použít vztlakové klapky.


Po skončení letu odpojíme a vyjmeme pohonný akumulátor, vypneme vysílač. Můžeme vizuálně zkontrolovat model, zda během letu nedošlo k nějaké závadě, uvolnění částí nebo poškození.


Nelétáme nad budovami a nad lidmi. Dodržujeme provozní řád letiště, neohrožujeme diváky ani ostatní uživatele letového prostoru.

Článek byl vytvořen 31.10.2025. Poslední úprava proběhla 31.10.2025.
Používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.