Blog » Traxxas Nitro Revo - nastavení podvozku

Nitro Revo má plně stavitelnou geometrii závěsů kol včetně nastavení vertikálního pohybu ramen. Níže uvedený text byl převzat z článku Revo Performance Set Guide. Nastavení podvozku lze provést úpravou těchto částí:

  • Změna viskozity silikonového oleje v tlumičích
  • Změnou pístu tlumiče
  • Změna tuhosti pružin na tlumičích
  • Změna předpětí pružin
  • Změna vahadel mezi pístnicí a táhlem ramene
  • Změna místa uchycení táhla na ramenu
  • Změnou délky táhel

Popis závěsu kol

Tlumiče E-Revo 1:10Nitro Revo disponuje unikátním systémem odpružení kol. Tlumiče s pružinami jsou umístěny v ose trupu, síla na tlumiče je přenášena pomocí tyče a vahadla. K dispozici jsou tři typy vahadel P1, P2, P3 a LT, které se odlišují způsobem přenášení síly od tyče na pístnici tlumiče. Pístnice tlumičů jsou vyrobeny z oceli, která je pro zvýšení tvrdosti povrchu povlakovaná nitridem titanu (TiN). Tlumiče jsou hliníkové, vnitřek tlumičů je pro snížení tření vyroben z teflonu. Dva X-kroužky omezují únik silikonového oleje z tlumiče na minimum. Matice na tlumičích umožňují plynule nastavit předpětí pružin.

Nastavení tlumičů

Naplnění tlumiče silikonovým olejem

Naplněný tlumič silikonovým olejemPro správnou funkci tlumiče je nezbytné, aby byl vnitřek tlumiče zcela zaplněn silikonovým olejem. Při plnění tlumiče silikonovým olejem je dobré s pístem pohybovat, aby se ven dostaly všechny vzduchové bubliny. Pružná membrána v horní hlavě tlumiče kompenzuje změnu objemu vnitřní části tlumiče při zasunutí pístnice. Po zašroubování horního víka tlumiče vyteklý silikonový oleje setřete z tlumiče. Nyní je tlumič správně naplněn silikonovým olejem.

Objednací čísloPopis
TRA1666Traxxas - silikonový olej do tlumičů 30WT

Písty tlumičů

Písty tlumičů

K dispozici jsou tři druhy pístu, které se odlišuji velikostí otvorů. Čím je otvor menší, tím obtížněji silikonový olej otvorem proudí a tlumič má vyšší tlumení. Písty jsou označeny čísly #1 (velké otvory), #2 (střední otvory) a #3 (malé otvory). Písty #3 jsou určeny pro vahadla typu LT (Long Travel) a pro tužší pružiny.

Objednací čísloPopis
TRA5461Písty tlumičů GTR

Výběr správné viskozity silikonového oleje k použitým vahadlům

Použitý typ vahadel ovlivňuje sílu, kterou kolo působí na tlumič. V níže uvedené tabulce jsou doporučené viskozity silikonových olejů k jednotlivým typům vahadel. Viskozita silikonového oleje 50WT je použitelná pro všechny povrchy.

VahadloDoporučená viskozita silikonového oleje
LT (TRA5356)60WT
Progresivní-1 (TRA5357)60WT
Progresivní-2 (TRA5358)50WT
Progresivní-3 (TRA5359)40WT

Viskozita silikonového oleje klesá s teplotou - čím vyšší je teplota oleje, tím má nižší viskozitu. Při vyšší okolních teplotách doporučujeme používat olej s viskozitou o 5 až 10WT vyšší.

Výběr správné tuhosti pružin

Pružiny pro Traxxas Nitro Revo Výběr správné tuhosti pružiny nejvíce ovlivňuje nastavení podvozku. Traxxas nabízí 11 tuhostí pružin, tuhost je vyznačena barevnou tečkou. Auto je ve výchozím stavu vybaveno na předních tlumičích bíle označenými pružinami a na zadních tlumičích zeleně označenými pružinami. Při změně pružiny je vhodné i změnit viskozitu silikonového oleje v tlumičích. Čím je pružina tužší, tím je potřeba vyšší tlumení tlumiče.

Doporučené pružiny pro Nitro Revo
KódOznačeníTuhostPoznámka
TRA5435Žlutá2.6 N/mm 
TRA5436Bílá2.6 N/mmVýchozí pro přední tlumiče
TRA5437Oranžová3.2 N/mm 
TRA5438Zelená3.5 N/mmVýchozí pro zadní tlumiče
TRA5439Zlatá3.8 N/mm 
TRA5440Okrová.4.1 N/mm 
TRA5441Černá4.4 N/mm 
TRA5442Stříbrná4.9 N/mmVýchozí pro přední tlumič s vahadlem LT
TRA5443Růžová5.4 N/mm 
TRA5444Modrá5.9 N/mmVýchozí pro zadní tlumič s vahadlem LT
TRA5445Fialová6.4 N/mm 

Auto lépe zvládá terén s tužšími pružinami o jeden stupeň, tj. při použití vahadel P1 až P3 na přední tlumič pružiny 3.2 N/mm, na zadní tlumiče pružiny 3.8 N/mm. Na přední tlumiče se obvykle používají měkčí pružiny. Pokud snížíte hmotnost auta, např. náhradou ocelových táhel za hliníkové, můžete použít měkčí pružiny.

Volba vahadel

Volba vahadel

Vahadlo ovlivňuje způsob přenášení síly z tyče na tlumič. K dispozici jsou tři typy standardních vahadel a jedno vahadlo pro vysoký zdvih kol.

  • Vahadlo P1: určeno pro běžné ježdění na velmi nerovném terénu, jako jsou kameny, obrubníky, větve a pod. S těmito rameny je Nitro Revo dodáváno. Nevýhodou těchto vahadel je možnost pohupování auta při vyšších rychlostech na rovných površích a méně přesné řízení.
  • Vahadlo P2: určeno pro závodní technicky zaměřené off-road tratě. Je zajištěno velmi dobré ovládání modelu a dostatečná míra progrese odpružení.
  • Vahadlo P3: určeno pro závodní technicky zaměřené tratě s menšími skoky a hladkým povrchem. Model je schopen perfektně zvládat i ostré zatáčky.
  • Vahadlo LT: určeno pro velmi nerovný terén, vahadla umožňují zdvih kola až 120 mm, takže můžete projíždět velmi nerovným terénem. Vahadlo nabízí velmi malou progresi, což může dělat problém při skocích. Je proto nutné používat tužší pružiny a hustší silikonový olej.

Nastavení táhel

Nastavení táhel Přepětí pružin

Nastavení táhel umožňuje měnit světlou výšku podvozku a styčnou plochu pneu s dráhou při zachování chodu tlumiče a přepětí pružiny. Změna světlosti mezi krajními otvory dosahuje zhruba 10 mm. Umístění táhel ve vnějších otvorech sníží světlou výšku, odklon kol se nastaví mírně do A, maximální styčné plochy je dosaženo rychlými průjezdy zatáček po zpevněném povrchu bez nerovností. Umístění ve středním otvoru zvětší světlou výšku a je určeno pro jízdu v mírnějším terénu s menšími nerovnostmi. Montáž táhel do vnitřních otvorů zajistí maximální světlou výšku, maximální styčnou plochu mezi pneu a dráhou potřebnou pro jízdu v extrémním terénu s velkými nerovnostmi a skoky.

Pokud chcete dosáhnout jízdních vlastností nastavením pomocí umístění táhel např. do vnějších pozic, ale přesto zachovat vyšší světlou výšku podvozku, musíte použít distanční podložky pod pružiny. Je nutné si uvědomit, že přidáním podložek se zvětší přepětí pružiny a k jejímu stlačení je potřeba větší síly. Z tohoto důvodu se doporučuje používat pouze menší počet podložek.

Nastavení geometrie

Nastavení geometrie 1

Geometrie ovlivňuje chování zejména při vyšších rychlostech. Pro menší agresivitu a zmírnění odezvy řízení nastavte rozbíhavost přední nápravy od 0 do 1°. Na pomalejší a technické tratě rozbíhavost přední nápravy v rozmezí 2 až 3°.

Nastavení geometrie 2

Zadní nápravu nastavte sbíhavě. Na většinu povrchů je vhodná sbíhavost 2.5°, pro zpevněné dráhy, kde je zajištěna velká trakce ji nastavte menší (0.5°), naopak na kluzké tratě sbíhavost až přes 3°.

Čepy řízení

Pro dokonalejší pocity z řízení jsou kulové čepy nově umístěny mimo zavěšení. Je tedy dosaženo maximálního propružení nejen při jízdě rovně, ale i při vytočení kol. Zároveň je zajištěna lepší stabilita při projíždění zatáček.

Při změně odklonu kol je vhodné upevnit kulové čepy podle tabulky

Kulové čepy

Článek je zařazen do následujicích kategorií:

Článek je zařazen k následujícím položkám:

Objednací čísloNázev položky
TRA5309Traxxas Nitro Revo 1:10 2.4G RTR
TRA53091Traxxas Nitro Revo 1:10 TQi iPhone RTR
TRA53097-1Traxxas Nitro Revo 1:10 TQi s BlueTooth RTR
Článek byl vytvořen 14. 8. 2014. Poslední úprava proběhla 14. 8. 2014.
   Copyright © 1991-2017 Astra, spol. s r. o. - Modelářský velkoobchod. Prakšičká 2589, Uherský Brod, Česká republika.